A partnereink sikere, a mi sikerünk!

Hírek

Számla javítása, helyesbítése

2017-09-15

Az áfa törvény és a NAV tájékoztatója alapján a számla helyesbítése esetén a következő szabályokat kell betartani:


- Hibás a számla, ha az áfa-törvény szerinti kötelező adatokat nem, vagy nem megfelelő módon tartalmazza, illetve ha az adóalap és az adó összege helytelenül került megállapításra.
- A számla módosításának formájára, technikájára nincs kötelező jogszabályi előírás.
- A számla módosításának fizikai formája ugyanúgy lehet kézi vagy gépi számla. A NAV álláspontja szerint kézi számla módosítása lehetséges gépi számlával és a fordítottja is elfogadott.
- A kézi számla javítása a számla adót és adóalapot érintő adatain kívül a rontott adat áthúzásával (eredeti olvashatósága mellett) és a helyes adat alá-, fölé-, mellé írásával, a javítást végző aláírásával, a javítás időpontjának feltüntetésével történhet. Az összes példányt vissza kell helyezni a tömbbe és egyszerre kell javítani.
- A gépi számla adatai kézi számlánál leírt módon kézzel, áthúzással nem javíthatók.
- Minden számla esetében igaz, hogy a módosítás történhet az eredeti számla érvénytelenítésével (sztornó számla) és új számla kibocsátásával, illetve helyesbítő számla (a törvény fogalmazása szerint, számlával egy tekintet alá eső okirat) kibocsátásával.
- A számlával egy tekintet alá eső okirat nevének alkalmazása nem kötelező, de adattartalma (sorszám, hivatkozás, módosítás természete, számszerű hatása) igen.
- Amennyiben az adóalap és az adó változik, akkor még komolyabban kell kezelni a módosítást. A helyesbített számla számlabefogadó részéről történő befogadását is igazolni kell, mivel az adólevonási jog több esetben ehhez a feltételhez is kötődik.
- Amennyiben a számlabefogadó észleli, hogy a számla hibás, akkor visszaküldheti a számlát vagy kérheti annak javítását. Az első esetben a helyesen kiállított számla lesz a bizonylat, míg a második esetben az eredeti és a módosító bizonylat(ok) együtt teljesíti(k) az ügylet valós tartalmát és ez alapján kerülhet áfa levonásra.
- Ha a számla módosítására áfa-bevallást követő időszakban kerül sor, akkor az eredeti bizonylat nem küldhető vissza, az eredeti és a módosítást igazoló bizonylat együttesen szolgálja az áfa levonás helyességét.

Hírek

Gyermeket nevelők adóvisszatérítése
Megjelent az 560/2021. (IX.30.) Kormányrendelet, a gyermeket nevelő magánszemélyek adóvisszatérítéséről. A kedvezményt az veheti igénybe, aki családi kedvezményre jogosult. Fontos, hogy a szülők a gyermekkel egy lakcímen lakjanak. Kivétel azon elvált szülők, akik közös gyermekeiket felváltva gondozzák, és ezért 50%-50%-ban kapják a családi pótlékot, és ezzel megegyező arányban kapják a családi adókedvezményt. Ebben az esetben ők is jogosultak adóvisszatérítésre. Ha a feltételnek mindkét szülő, élettársi kapcsolatban élő megfelel, akkor a visszatérítést mindketten igénybe vehetik.

Távértékesítés szabályai - OSS
A távértékesítésről akkor beszélünk, ha magyar adóalany más tagállamba értékesít, nem adóalanyoknak (magánszemély, alanyi adómentes vállalkozás, adóalanynak nem minősülő szervezet), vagy olyan vállalkozásnak, amely nem közli a közösségi adószámát. Az adóalany 10.000 eurós értékhatárig dönthet arról, hogy távértékesítést milyen módon kívánja számlázni. Lehetősége van, hogy az értékhatárig magyar áfával számlázzon, de azt is megteheti, hogy első értékesítéstől kezdődően már regisztrál a NAV OSS rendszerébe.

Távmunka átmeneti szabályai
A 2021. július 3-án életbe lépett 487/2021. Kormányrendelet értelmében a veszélyhelyzet ideje alatt a munkaadó és a munkavállaló közös megegyezéssel eltérhet a Munka törvénykönyve távmunkavégzésre vonatkozó szabályaitól. Gyakorlatilag az átmeneti szabály legalizálni kívánja a „home office” munkavégzést, mely sok esetben azt jelenti, hogy munkavállaló a heti öt munkanapból csak egy-két napot tölt a munkahelyén. A távmunkavégzés eddigi szabályai csak az esetet fogadta el, ha a munkavégzés kizárólag a munkáltató telephelyétől elkülönült helyszínen történik.

NAV Online számla regisztráció
A NAV augusztus 26-án alapvetően megváltoztatta az Online Számla rendszer felületét. Az eddigi macerás regisztrációs kötelezettség megszűnik. Azon ügyvezető, aki eddig teljesítette a regisztrációs kötelezettségét, az a felületen csak „Bejelentkezés” gombbal tud továbblépni és az ügyfélkapuval tud bejelentkezni. Az újonnan alakult vállalkozások esetén sincs szükség regisztrációra, a vállalkozáshoz a NAV által rendelet ügyvezető, vagy meghatalmazott azonnal tud az Online Számla rendszerben technikai felhasználót létrehozni.

Ajánlatkérés

Válaszoljon a kérdésekre, hogy el tudjuk Önnek küldeni ajánlatunkat.


 Ajánlatkérés 

Elérhetőség

Pécs, Petőfi Sándor u. 29/1.


Központi elérhetőségek

  • Telefax: 72/313-993
  • e-mail: larix@larixaudit.hu


Ügyfélfogadás:

  • Hétfő és szerda: 12-16 óra között
  • Többi munkanap: 8-12 óra között